Rezeki Tak Terduga” Wanita Ini Temukan

CHUKAI: Seorang wanita menemui satu objek dipercayai muntah ikan paus ketika sedang memancing berhampiran jeti Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Marang, di sini.

Aida Zurina Long, 41, berkata pada mulanya dia menyangka objek aneh itu adalah sampah, sebelum diberitahu bapanya ia adalah munt4h ikan paus.

“Saya menemui ketulan lilin yang dipercayai munt4h ikan paus yang terapung kira-kira jam 11 malam itu ketika sedang memancing bersama keluarga pada akhir bulan lalu.

“Saya ingat sampah dan menarik objek itu menggunakan kayu ke tepi tebing. Keesokan harinya saya pergi semula ke kawasan itu dan mendapati benda itu masih ada sebelum mengambil keputusan untuk membawanya pulang ke rumah,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Kemasik.

Beliau berkata, sebaik menunjukkan objek itu kepada bapanya yang juga nelayan, dia terkejvt apabila diberitahu ia adalah muntah ikan paus.

“Saya terkejvt kerana bapa mendakwa objek yang saya jumpa itu jarang ditemui di negara kita.

“Dia (bapa) cuba membak4r sedikit objek itu dan ia meleleh seperti lilin serta mengeluarkan bau yang wangi,” katanya yang juga pengusaha sebuah kedai makan di Kemasik.

Aida Zurina berkata, dia kemudiannya membuat rujukan di internet dan mendapati objek yang ditemui adalah muntah ikan paus dan mempunyai nilai yang tinggi.

“Saya bersedia untuk memberi kerjasama kepada mana-mana pihak untuk melakukan ujian bagi menentukan kesahihan dan kualiti terhadap objek yang saya temui ini.

“Saya juga tidak tahu munt4h paus ini adalah ‘bahan’ yang dicari dalam perusahaan minyak wangi,” katanya.

Muntah ikan paus atau nama saintifiknya ambergris ditemui kali terakhir oleh seorang nelayan di Pantai Niyom Surat Thani, Thailand Februari lalu.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! TTK

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @Teh Tarik Kaw

Sumber:BH

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*