-“Korang Ada Datang Jenguk Arwh Ke sebelum ni..” Anak Angkat Warisi Harta Pusaka Melalui Hibah, Tlba2 Saudara Lain Datang Tuntut

Sama ada melalui hibah atau faraid, kedua-duanya cara pengagihan harta pusaka ini terkadang kurang disenangi oleh pihak saudara yang tidak menerima bahagian mereka. Walaupun sebenarnya agihan itu sudah diputuskan dengan adil dan saksama, namun kegilaan terhadap duit boleh memecahbelahkan ikatan silaturahim keluarga yang selama ini begitu baik.

Keluarga kandung sendiri tak dibenarkan masuk
Persis kisah di bawah ini, seorang wanita (mesra digelar Mama Manja) berkongsikan keadaan sebuah keluarga yang sedang bergelut dengan lsu pembahagian harta pusaka.

Selepas pemergian Pak Marzuki, anak angkatnya bernama Sari mengatakan semua harta peninggalan telah pun dihibahkan ke atas namanya. Malang sekali, keputusan itu sangat diragui membuatkan saudara lain datang menuntut hak masing-masing namun tidak dibenarkan masuk.

Saya ada pertalian dengan Pak Marzuki, sementara dia? Kenapa saya tak boleh miliki rumah bapa saya.

Ibu Hadijah yang merupakan anak angkat pertama (juga merupakan anak saudara Allahyarham) mengatakan dahulu Pak Marzuki pernah memberitahu tidak akan sesekali menggadaikan rumah pusakanya.

Bercakap soal hak pula, wanita itu juga menyifatkan dirinya juga lebih layak mewarisi harta berbanding dengan Sari yang sekadar berstatus `anak pungut’.

Korang ada jenguk ke sini? Tak ada…Kalau keluarga mestilah selalu berkunjung. Oleh kerana pembahagian harta itu tidak melalui perbincangan bersama, mereka membantah keras Sari menjadi pewaris tunggal.

 

Apalagi hingga kini, masih belum ada bukti bertulis ditunjukkan bagi mengesahkan hibah berkenaan. Selain itu, wujud juga dakwaan Sari ada melarang Ibu Hadijah menjaga dan merawat ibu ayah mereka yang tidak sihat dahulu.

Namun kemudian, seorang wanita berbaju kuning lantas bersuara mempersoalkan semua saudara terbabit yang selama ini langsung tidak datang menjenguk.

Sunber : KlsahDunia

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jgn Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih
Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

Pihak kami tldak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.
Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*