Fb Uitm Ini Balas Menteri Pengajian Tinggi Buat Ramai Lega

Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) Universiti Teknologi Mara (UiTM) Se-Malaysia menyelar tindakan seorang pensyarah terhadap pelajarnya sebagaimana dalam video tular pada Rabu.

Yang Dipertuanya, Rasydan Mohd Hassan berkata, video yang tular membabitkan seorang pensyarah UiTM itu disifatkan tindakan luar norma dan tidak beretika terhadap seorang mahasiswa.

“Sejarah UiTM dibina untuk membantu mahasiswa Melayu dan bumiputera untuk mendapatkan pendidikan diperingkat tertinggi.

“Kenyataan menghlna dan memperlekeh golongan B40 adalah tidak wajar dibuat oleh mana-mana pihak,” katanya dalam satu kenyataan pada Rabu.

Sebelum ini, laman Facebook rasmi milik UiTM menjadi sasaran warga maya melepaskan kemarahan susulan tular rakaman pensyarah yang didakwa menghina pelajar golongan B40.

Rasydan turut mendesak seluruh keluarga MPP UiTM dan pengurusan tertinggi universiti membuat siasatan dan mengambil tindakan kerana pensyarah tersebut telah merosakkan imej universiti.

“Pensyarah itu perlu memahami keadaan negara yang berdepan situasi pandemik yang menyebabkan semua rakyat Malaysia menghadapi keadaan ekonomi tidak stabil,” katanya.

Tambahnya lagi, manifestasi yang sering disuarakan oleh pihak pengurusan bahawa mahasiswa adalah tonggak universiti perlu dizahirkan dengan mengambil tindakan tegas kepada pensyarah tersebut dan kepada sesiapa yang berkelakukan yang sama.

Sumber : SinarHarian

Tindakan seorang pensyarah Intitusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) melampiaskan amarahnya kepada pelajar kelasnya kini menjadi bualan hangat dalam kalangan pengguna media sosial.

Pensyarah marah pelajar masuk kelas ‘online’ pakai telefon. Dalam sorotan yang dikongsi oleh pengguna Twltter, memaparkan video tangkap layar pensyarah wanita berkenaan memarahi pelajarnya setelah mendapati dia menghadiri kelas ‘online’ menggunakan telefon.

Martabat golongan B40 direndahkan. Tidak dengan itu, pensyarah yang juga berpangkat Doktor itu juga akui tidak gemar bersekedudukan dengan golongan B40 kerana beranggapan mereka Iebih suka menghabiskan wang untuk kepentingan sendiri daripada pelajaran.

“Kau cakap dengan kakak kau, kalau dia ada gelang emas… pergi jual gelang emas tu pergi bell komputer…”

“Kejap lagi aku nak ajar excel, sebab tu komputer tu sangat-sangat penting—Hanya RM800 sahaja bell komputer apa masalah kau?”

“Pasal itu aku tak boleh duduk dengan orang B40, dia lebih memikirkan pasal lain daripada pelajaran…”

“Pernah masuk kelas dia…” Bukan ingin menyelar, namun rata-rata netlzen kurang berkenaan dengan sikapnya berbuat demikian terhadap pelajar.

@langkawi
ak la hlna B40. BaranPulak aku. Mentang-rnentang pangkat prof terus takde empati dgn student yg susah ye.
B40 bukan taknak fikir pasal pelajaran. T ada nak makan pun takde duit. inikan pula nak bell alat belajar.

@bxshrimuhaiedin
as much as I hate this prof attitude. But still dah semester 5 takda laptop? Aku sendiri ada kawan yg fam susah. 1st sem je pinjam laptop member. pastu part time boleh bell laptop second. Ni dah 3rd year?

Melihat diruang twltter ada memuat naik surat dari pihat uitm berkenaan lsu ini yang dikongsikan nama akaun @smffbmawesome.

Sumber : Redaksl

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jgn Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih
Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

Pihak kami tldak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.
Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*