“Times Square Meriah Hari Pertama Ramadhan..” NewYork cipta sejarah, ribuan Muslim solat berjemaah tengah kota

Bandar Times Square di New York, semalam menjadi tumpuan hampir seluruh dunia selepas tular video dan gambar menyaksikan ribuan warga Muslim di sang mendirikan solat Terawikh berjemaah di tengah kesesakan kota itu.

Times Square meriah hari pertama Ramadan Menurut sumber, majlis itu dikendalikan oleh pertubuhan ‘wayoflifesq’ dengan kerjasama ‘thezamzamproject’ yang telah memperuntukkan sebidang tanah untuk menyebarkan agama AIIah di salah satu tempat terkenal di dunia, iaitu Times Square.

Ujar pengasas pertubuhan SQ, nnajlis tersebut merupakan antara impiannya dan tidak menyangka akhirnya is menjadi kenyataan. Ribuan Muslim hadir solat Terawikh berjemaah
Difahamkan, seramai hampir 2000 warga Muslim di sana telah menghadirkan diri bagi mengimarahkan majlis tersebut dengan memperuntukkan sejumlah 1,500 hidangan Iftar kepada mereka yang hadir.

Bersama dengan itu, petikan Al-Quran dan penyampaian tazkirah Ramadan juga dilakukan oleh penganjur program tersebut. “Kami di sini untuk menerangkan agama kami kepada semua orang yang tidak tahu apa itu Islam.”

Acara itu dianjurkan melalui media sosial dan diiklankan sebagai “solat Tarawih pertama kali di Times Square”. Tarawih adalah solat malam tambahan dilakukan oleh umat Islam.

Beberapa pengguna media sosial bimbang bahawa persekitaran sengit Times Square tidak akan menjadi kondusif untuk muhasabah dan solat. Seorang pengguna Twltter mengulas berkata.

“Disana ada papan iklan di mana-mana, muzik adalah perkara biasa di sana? pasti ada tempat solat yang lebih baik… pergi ke bunyi masjid tempatan lebih bagus”

Bercakap dengan harapan untuk meningkatkan antara agama hubungan di AS, penganjur bersama acara Ali Camara berkata: “Anda bekerja dengan orang-orang ini. Anda mengambil berlatih dengan orang-orang ini. Kita semua benar-benar satu.”

Sumber : Redaksl

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jgn Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih
Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

Pihak kami tldak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.
Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*